Scenariusz zajęć przeznaczony do realizacji w klasie III
Mariola Gałczyńska – nauczyciel nauczania zintegrowanego
Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Nowych Świerczynach
Temat dnia: Dzieci mają prawa Edukacja: polonistyczna, muzyczna plastyczna, społeczna, motoryczna zdrowotna
Cele:
- Uczeń zna i rozumie swoje prawa,
- uczeń poznaje "Konwencję praw dziecka",
- potrafi ocenić postępowanie własne i innych
- aktywnie uczestniczy w pracy grupowej,
- potrafi zaśpiewać piosenkę " Wszystkie dzieci nasze są",
- potrafi wskazać osoby i instytucje , do których można się zgłosić w sytuacji, kiedy prawa dziecka będą łamane,
- potrafi dokonać interpretacji plastycznej tematu "Mam prawo do..."
Metody pracy: metody aktywizujące ( integracyjne, definiowania pojęć, ewaluacyj-ne), działania praktyczne zadaniowe.
Formy pracy: indywidualna ,grupowa,
Środki dydaktyczne: plansze na dużym kartonie, Internet, wiersz"O prawach dziecka" M,.Brykczyńskiego, flamastry,płyta z nagraniem piosenki"Wszystkie dzieci nasze są, przybory do malowania, karty pracy.
Przebieg zajęć:
- W sali, gdzie odbywają się zajęcia są zawieszone plakaty z rozpoczętymi zdaniami lub pyta-niami, np.:
Jak spędzisz"Dzień dziecka"? ............................................................................ ................................................................................ Na pewno będziemy dzisiaj ............................................................................ ................................................................................ ................................................................................ ................................................................................ Pani zapewni nam ............................................................................ ................................................................................ ................................................................................ ..................................................... W "Dniu Dziecka" wszystkim dzieciom powinno być ............................................................................
Uczniowie są podzieleni na 4 grupy. Zadaniem grup jest wymyślenie zakończenia zdań i wpisanie ich u dołu plakatu, a następnie zagięcie kartki z zapisem grupy pod spód.
- Nauka piosenki" Wszystkie dzieci nasze są"
- Prezentacja piosenki- odtwarzanie nagrania z płyty.
- Rytmizacja tekstu.
- Śpiewanie piosenki fragmentami.
- Zabawa muzyczno ruchowa.
- Realizacja tematów rytmicznych w metrum 4/4 za pomocą instrumentów muzycznych.
- Prezentacja przez wcześniej przygotowanego ucznia, wiersza Marcina Brykczyńskiego " O prawach dziecka"
- Objaśnianie praw dziecka – uczniowie dobierają zdania do poszczególnych praw.
Podział klasy na grup. Grupy dobierają odpowiednie zdania do poszczególnych praw dziecka. Każde prawo dziecka przedstawione jest w głowie "rybiego szkieletu" . grupy podchodzą i umieszcza-ją odpowiednie zdanie na jego "ości" Powinny pozostać karteczki ze zdaniami: Podobnie przygotowuję zdania do kolejnych praw dziecka umieszczonych na "rybim szkielecie" Mam prawo do wychowania w rodzinie. Przewiduję odłożenie następujących karteczek: Podobnie postępuję w przypadku :
- Prawa do nauki.
- Prawa do wypowiedzi.
- Prawa do swobody myśli, sumienia i wyznania.
- Prawa do prywatności.
- Prawa do życia bez przemocy.
- Podsumowanie wykonania zadania , ewentualna korekta w przypadku nieprawidłowo przyporządkowanych zdań.
- Wzorowy zapis w zeszycie wszystkich praw dziecka.
- Zabawa ruchowa do piosenki "Wszystkie dzieci nasze są":
- Tworzymy dwa koła
- Każde koło realizuje inaczej podany temat np.: za pomocą wytupywania, wyklaskiwania motywu rytmicznego
- Śpiewanie refrenu piosenki.
Zapoznanie z działalnością organizacji ,która działa na rzecz dzieci – UNICEF( źródło: strona internetowa organizacji www.unicef.pl), czytanie tekstu przez nauczyciela z objaśnieniem.
- Przedstawienie uczniom adresu instytucji, która pomaga pokrzywdzonym dzieciom (środek planszy). Dopisywanie przez uczniów innych osób i instytucji, do których mogą się zgłosić pokrzywdzone dzieci.
Omówienie listy osób i instytucji, które wymienili uczniowie.
- Zapoznanie z regulaminem ,Wielkiego konkursu UNICEF dla dzieci i młodzieży"" Mam prawo do..."
- Przystąpienie do realizacji tematyki konkursu za pomocą różnorodnych technik plastycznych.
- Ewaluacja:
- Uczniowie w grupach odpowiadają na pytania zawarte w kartach pracy.
- Analiza kart pracy.
- Przedstawienie wyników analizy na posiedzeniu rady pedagogicznej oraz dostosowanie dalszych działań dydaktycznych , jeśli wyznaczone cele nie do końca zostały zrealizowane.
|